Starcraft 2
03.05.2009 19:07Při odhalení v Koreji byl prezentován pouze multiplayer a kampaň zůstávala obestřena tajemstvím. To se konečně mění a z příběhových tažení jsou rázem největší nositelé změn v celé hře. Měly by být vedeny netradičně nelineární formou, to znamená, že již nepůjde o za sebe nakupené mise, nýbrž o relativně volné dobývání planet na galaktické mapě, jako například ve Star Wars: Empire at War. Ke každému potenciálnímu bojišti bude poskytnuto dostatek informací a bude jen na hráči, jakým způsobem se rozhodne praktikovat své panování. Samozřejmě se nevyhneme misím důležitým z příběhového pohledu, ale i tak je značná volnost vítané novum. Nebude tu navíc jen pro nic za nic – dobýváním planet se má nahušťovat hráčovo konto.
Tato dynamická kampaň byla prezentována zatím pouze za Terrany a právě oni mají mít s finančními toky největší problémy. A k čemu jsou prostředky v této globální fázi potřeba? K odemykání technologií! Výzkum nebude probíhat pouze v samotných misích, nýbrž i na velícím můstku, kde si svými kroky a investicemi de facto otevřete kýžený repertoár jednotek a technologií, jež budete mít k dispozici v průběhu výsadku. To hře jednoznačně přidává na strategické hloubce a ještě více jí diferencuje. Je pochopitelné, že ne vždy se budete moci opírat o kompletní arzenál, ale ještě před misí vás hra postaví před nelehkou volbu. A pokud žádáte co nejširší pokrytí, nezbude vám nic jiného, než si sehnat peníze prostřednictvím dobývání dalších a dalších planet. Zatím není jasné, nakolik hráče bude zaměstnávat správa galaktické říše (předpokládáme, že nikterak významně) a zda budou mít zbylé dvě rasy ve vesmíru možnost dobývat zpět hráčem již jednou získané planety (v kampani spíše ne, ale pokud by Blizzard zahrnul i nepříběhovou volnou hru, tato varianta se přímo nabízí).
Velící můstek má být vůbec místem, na němž strávíme nějaký ten čas. Za Terrany tu například vždy narazíte na hlavního hrdinu jejich příběhu, Jima Raynora, jenž je obklopen dalšími postavami – v prezentaci to byl drsný mariňák Tychus a jakýsi vyšší důstojník. S těmito charaktery je možné pustit se do diskuze a zjistit tak zajímavé i důležité informace. Hráč se dostane lépe do děje, protože všechny úkoly mu jsou sděleny právě zde a nemusí podstupovat anonymní anabázi čtením briefingu. Do toho se čas od času zakomponují vysoce kvalitní renderované sekvence, jimiž je Blizzard dlouhá léta proslulý. Rozhodně důležitá je informace, že u všech tří ras bude právě situace na můstku a ve výzkumu odlišná. Terrané mají svůj technologický strom, ale jelikož Zergové žádné technologie v pravém slova smyslu nemají, musí pro ně být vytvořena alternativa.
Výzkum nebude probíhat pouze v samotných misích, nýbrž i na velícím můstku, kde si svými kroky a investicemi de facto otevřete kýžený repertoár jednotek a technologií, jež budete mít k dispozici v průběhu výsadku.
O té, stejně jako o renovované rase Zergů prakticky nic nevíme. Velmi podrobně však po Protossanech byli představeni i zmínění Terrané. Mezi jejich přednosti opět patří mobilita budov. Většina misí bude za lidskou rasu začínat umísťováním nejdůležitějších staveb základny relativně libovolně na mapě. Později, pokud by se hlavní tábor ocitl pod drtivým útokem, lze jako nouzové řešení zvolit právě únik s podstatnými budovami. Lidé počítají i s obrannými valy, za něž mohou umístit své těžké zbraně, čímž pádem se na ně nepřítel těžko dostane. Tyto valy však na požádání zajednou do země, aby se vlastní jednotky z opevnění dostaly. Důležitou složkou obrany budou i bunkry schopné pojmout až čtyři mariňáky a také protiletecká obrana ruku v ruce s radarovými věžemi.
Terranskou pěchotu krom mariňáků tvoří i tzv. „Reapers“, tedy jetpackem vybavení vojáci se schopností zdolávat terénní nerovnosti. Jednotka zvaná Cobra rozhodně nepůsobí jako tank, kterým ve skutečnosti je. Vznáší se lehce nad zemí a to jí umožňuje velmi rychlý pohyb, jenž je doplněn svižnou, nikoliv však drtivou palbou a bohužel i poněkud lehkým pancířem. Banshee je rovněž skvěle pohyblivý vrtulník určený převážně ke střelbě do pozemních cílů. Pokud jsou jimi pěchotní složky, jde to s nimi obzvlášť rychle z kopce. Osou terranské armády se dost možná stanou Vikingové. První pohled na ně nás utvrdil, že jde o schopné stíhačky pálící účinné raketové salvy. Jenže jaký byl náš údiv, když se o něco později přeměnily v pozemní mechy! Tímto transformováním se dá skvěle obejít protivzdušná obrana.
V lidské armádě si ale vyberou i hráči s oblibou v menších počtech obzvlášť silných strojů. Tuto touhu uspokojí především Thor, což je jednotka tak velká, že není stavěna v továrně, ale MCV jí konstruuje přímo na zelené louce. A stojí za to! Svými mohutnými kanóny, na každé ocelové paži jeden, pálí do několika cílů najednou, navíc se může spolehnout i na salvu raket umístěných na zádech. Velkou nevýhodou Thora nicméně je, že se nemůže bránit leteckým útokům, a pokud na něj vyrukuje šikovný hráč s několika rychle se pohybujícími pozemními jednotkami, jež sám ovládá, má Thor problémy tyto zaměřit a uštědřit jim drtivé poškození. Nesmí ale chybět obrovské bitevní křižníky (Battlecruiser). Jejich speciální zbraň, tzv. Yamato kanón, který dokázal smést i silné jednotky jedním výstřelem bude doplněn o na více cílů mířící (byť méně účinné) paprsky. A kde by byli Terrané bez Ghosta?! Zákeřný odstřelovač nyní dokáže libovolnou pěchotní jednotku odpravit jedním výstřelem, což z něj s jeho neviditelností dělá nepříjemného protivníka. Tento status se ještě prohloubí, když se Ghost rozhodne nepozorovaně napochodovat do nepřátelské základny a umístit zde nepopulární „červenou tečku“, coby místo dopadu nukleární pumy. Ta sice nezničí celou bázi, ale opravdu hodně jí nahlodá.
V lidské armádě si ale vyberou i hráči s oblibou v menších počtech obzvlášť silných strojů.
Na BlizzConu padlo také několik slov k úpravám na populárním internetovém komponentu Battle.netu. Nic konkrétního jsme se sice nedozvěděli, ale podle tvůrců se v jeho případě můžeme těšit na podobný skok, který udělal při přechodu ze Starcraftu na Warcraft 3. To zní navýsost slibně, ostatně jako dosud vše, co jsme se o druhém dílu dosud hrané strategické legendy dozvěděli. Jen to datum vydání nám stále chybí ke štěstí – a zdá se, že nejspíš není zase až tak blízko, jak jsme se zprvu domnívali. Zergové jsou totiž nejspíš ještě v plenkách a i vyvažování již vytvořených jednotek zabere spoustu času. Podle Blizzardu je dokonce možné, že se některé z již představených do plné verze nakonec neprobojují.
———
Zpět