Web o všem

Google vládne internetové reklamě

03.05.2009 19:37

Zdroj: Živě.cz

Internetová reklama tvoří hlavní příjem společností podnikajících na tomto novodobém médiu. Existují služby, které klientům zpřístupní reklamu na milionech webů podle kontextu.

 

Googlu patří dominantní podíl na poli poskytovatelů internetové reklamy a ani součet podílů všech ostatních hráčů na trhu by nemohl jeho pozici nikterak ohrozit. Vyplývá to z rozsáhlé analýzy skupiny Attributor, která získala data z celkem 75 milionů domén.

Reklamní technologie Google AdSense dokázala opanovat téměř šestadvacet procent celkového trhu, přičemž k dominantnímu postavení společnosti ze Sillicon Valley dopomáhá zakoupená technologie DoubleClick, které patří skoro jednatřicet procent tržního podílu. V konečném součtu tak Google ovládá 57 procent trhu s internetovou reklamou. AdSense se daří zejména na různých blozích, DoubleClick se naopak usadil na komerčních stránkách.

Googlu se zhruba před rokem povedlo uskutečnit prozíravý a chytrý krok, když za 3,1 miliardy dolarů odkoupil do té doby konkurenční DoubleClick. Právním zástupcům společnosti se během poměrně vleklých jednání s antimonopolními úřady podařilo obhájit, že se Google nestane monopolním hráčem a nebude svou převahou v tomto druhu podnikání omezovat konkurenci.
Zbrojili ale i jiní. Nejdražší akvizici zaznamenal softwarový moloch Microsoft, který za pro mnohé nepřiměřených 6 miliard amerických dolarů odkoupil společnost aQuantive. I s touto akvizicí však v aktuálním měření Attributoru okupuje až šestou příčku s podílem 3,8 procenta.

Hned za Googlem se z hlediska podílu na trhu krčí největší konkurent, americká legenda Yahoo s téměř desetiprocentním podílem. Yahoo přitom v budoucnu chtělo spoléhat především na Google, se kterým ještě v létě plánovalo vedení uzavřít dohodu o spolupráci. Stránky a služby Yahoo se měly stát jakýmsi reklamním billboardem, do něhož by Google dodával reklamní data svých klientů. Oběma společnost by to dopomohlo k větším ziskům, konkrétně Yahoo si mohlo přijít na 800 milionů dolarů ročně. K uzavření spolupráce však nakonec vůbec nedošlo. Google od jednání ustoupil z toho důvodu, že se burzovním analytikům celá situace příliš nezamlouvala a poukazovala na klesající akcie Yahoo po krachu jednání s Microsoftem. Spolupráci nebyly příliš přístupné ani soudy. Yahoo tak přišlo o budoucí finanční jistotu a prudce na to zareagovala hodnota akcií. Tehdejší CEO, Jerry Yang, na tuto spolupráci velice sázel a i důsledkem tohoto nezdaru podal svojí rezignaci.

Internetovou reklamu ve veliké míře ovládá především kontextová reklama. Google přišel s tímto modelem už na počátku svého internetového podnikání a spojil příjemné s užitečným. Díky nenápadné reklamě vydělával nemalé peníze a uživatelé navíc na stránce neotravovaly blikající bannery. Reklamní sdělení bylo nenápadné a v případě, že na něm spočinuly oči návštěvníka, týkalo se pouze a jedině obsahu, o kterém si zrovna četl, případně ho vyhledával. Tato forma je ideální i pro inzerenty. Díky ní totiž mohou svůj inzerát pohodlně a v reálném čase upravovat, sledovat a měřit jeho účinnost. Současný úspěch Googlu na tomto poli je dán mimo jiné i díky tomu, že společnost včas expandovala do většiny světových zemí a vytvořila zde obchodní týmy, které aktivně reklamu prodávají.

O tom, v jaké síle je současný reklamní systém Googlu, svědčí například i to, že firma Larryho Page a Sergeye Brina jako jedna z mála internetových firem dokáže poměrně pohodlně čelit ekonomické krizi a stále navyšuje svůj zisk.

Internetová reklama a neotřesitelná pozice Googlu je trnem v oku mnohých manažerů, zejména v Microsoftu. Redmondská firma chce v této oblasti výrazněji bodovat už delší dobu, prozatím však nenachází ten pravý a konkurenceschopný obchodní model. Podle mnohých odborníků se dá tento rok očekávat, že výnosy z internetové reklamy, stejně jako z každé jiné reklamy, poklesnou vlivem ekonomické krize. Inzerenti totiž mezi první šestřící škrty zahrnují právě náklady na propagaci.

Kompletní podíl hráčů na poli internetové reklamy (dle Attributor):

  • DoubleClick (patří Googlu) -- 30,7 %
  • Google AdSense -- 25,8 %
  • Yahoo -- 9,7 %
  • Revenue Science -- 6,7 %
  • AOL -- 6,6 %
  • Microsoft -- 3,8 %
  • ValueClick -- 3,7 %
  • AdBrite -- 3,2 %
  • Ostatní poskytovatelé -- 9,9 %
Zpět

Vyhledávání

© 2009 by technik