Web o všem

Google válcuje české vyhledávače

03.05.2009 19:42

Zdroj: Živě.cz

Jyxo, Centrum nebo Atlas už mohou zabalit krám, jejich vyhledávače využívá jen minimum lidí. Seznam si zatím drží pozici, ale jak dlouho ještě okáže Googlu vzdorovat?

Google nastartoval

Zatímco celosvětově vládne vyhledávačům Google a někde daleko v závěsu je Microsoft se svým Live Search (v budoucnu možná Kumo), tak v Česku je dlouhodobě nejoblíbenějším vyhledávačem na internetu Seznam.cz. Ale jak dlouho ještě? Seznam.cz byl pro české

uživatele synonymem internetu, nicméně při současné globalizaci a tlaku Googlu se dá očekávat, že by tomu bylo na věky. A že už se „něco děje“, zaznamenaly i statistiky monitorovací služby Navrcholu.cz.

Vyhledávač červenec 2006 říjen 2006 leden 2007 říjen 2007 červen 2008 říjen 2008
Seznam 61,10% 63,39% 62,53% 62,30% 62,80% 60,85%
Google 23,48% 23,85% 24,75% 28,87% 30,16% 32,61%
Centrum 5,37% 4,72% 4,84% 3,39% 2,86% 2,61%
Atlas 2,86% 2,38% 2,58% 1,53% 1,28% 0,97%
Jyxo 0,79% 0,57% 0,42% 0,24% 0,16% 0,14%
Zdroj: Navrcholu.cz

Měření Navrcholu.cz bylo provedeno analýzou

URL odkazujících na měřené weby. Za příchod z vyhledávače se považuje takový, který vedl k zahájení návštěvy na měřeném webu. Analýza proběhla u vzorku přibližně 25 tisíc webů, které se vykazují vysokou stabilitou a nehrozí tedy zkreslení statistik vinou změny v jejich struktuře.

Zpráva z minulého týdne poskytuje data od července 2006 po říjen tohoto roku. A obzvlášť v grafickém znázornění je vidět, jak se využívání různých vyhledávačů v Česku mění. Nadvláda seznamu je jasná a stále se drží nad 60 %. Křivka je celkem vyrovnaná, nicméně malý schodek dolů v posledním měřeném období pravděpodobně nebude jen statistickou chybou, ale důsledkem stoupající křivky Googlu.

Vyhledavace.png

Google nabírá na síle a jistě není náhodou, že jeho křivka začala stoupat strměji od chvíle, kdy byla v Česku zprovozněna česká pobočka Googlu a začalo zatím stále neutuchající období „počešťování“. Služby

Googlu se staly přátelštější a samotný vyhledávač využívanější. Postupně přebíral uživatele menších českých vyhledávačů, jako je Centrum, Atlas nebo Jyxo. Při posledním měření si evidentně přikousl i něco ze sousta Seznamu.

A ještě jednou zpět k číslům, konkrétně k porovnání meziročního vývoje. Hodně zajímavé je relativní vyjádření rozdílu mezi podílem v říjnu 2007 a říjnem letošního roku. Přes 40 % úbytku uživatelů Jyxa je pád do záhuby, podobně je na tom Atlas i Centrum. Google si jako jediný meziročně polepšil, a to o solidních 13 %.

Vyhledávač říjen 2007 říjen 2008 absolutní rozdíl* relativní rozdíl**
Seznam 62,30% 60,85% -1,95 -2,33%
Google 28,87% 32,61% 2,45 12,95%
Centrum 3,39% 2,61% -0,25 -23,01%
Atlas 1,53% 0,97% -0,31 -36,60%
Jyxo 0,24% 0,14% -0,02 -41,67%
* rozdíl v procentních bodech
** rozdíl v procentech
Zdroj: Navrcholu.cz

Seznamu končí bezstarostný život

Seznam přišel v pravou chvíli, kdy se lidé na internetu teprve rozkoukávali a nevěděli „kde začít“. Získal si tím ohromnou popularitu, ze které těží dodnes. Pro mnohé je Seznam.cz synonymem internetu

, o čemž svědčí i množství URL adres zadávaných do vyhledávacího pole (přesnou statistiku neznáme, ale stačí zadat „www...“ a sledovat našeptávač). Nicméně se ukazuje, že zkušenější uživatelé volí alternativu Googlu.

Podily v CR.png

Proč si to myslím? Krásně je to vidět na číslech z Živě.cz. Dá se očekávat, že se k nám lidé dostanou, pokud hledají něco z IT oboru a tím pádem to zřejmě internetoví začátečníci nebudou. Každopádně pokud se k nám někdo dostane z vyhledávače, je to z 68 % vyhledávač Google. Seznam má zastoupení jen necelých 30 %, ostatní vyhledávače jen paběrkují. Nemáme tak statisticky ošetřenou analýzu jako Navrcholu.cz, ale zcela opačné skóre v souboji Seznamu a Googlu o něčem svědčí.

Podily na Zive.png

Podíl vyhledávačů na Živě.cz
Vyhledávač říjen 2008
Google 68,49%
Seznam 29,73%
Ostatní 1,78%

A nelze opomenout ani výsledek ankety Křitálová Lupa 2008. Také zde se dá očekávat jistá „internetová gramotnost“ hlasujících a ti rozhodli, že je Google lepším vyhledávačem. Seznam samozřejmě nelze označit jako nějaký vyhledávač pro amatéry, nicméně odklon zkušenějších uživatelů k Googlu je zřejmý.

Seznam je u nás zatím stále vyhledávacím lídrem, nicméně při stávajícímu tempu vzrůstání obliby Googlu se to do dvou let změní. Leda by Seznam přišel s něčím jedinečným, co by Google neměl a přilákalo by to nové

uživatele. U vyhledávače se zřejmě ničeho převratného nedočkáme, Seznam ale provozuje i další služby. Jenomže také zde se začíná rozmáhat globální konkurence ve formě Gmailu, Facebooku nebo Google maps.

Osobně vyhledávači Seznamu neprorokuji příliš slibnou budoucnost. Má zde stále silné zázemí a může úspěšně fungovat třeba ještě pět let, ale nástup Googlu trochu nezvládl. Google svůj vyhledávač stále inovuje a už třeba jen proto je o něm neustále slyšet a stává se stále oblíbenějším. Seznam jako takový má ještě šanci oprášit svůj lesk prostřednictvím úspěšných služeb, ale obecným vyhledávačem už to pravděpodobně nebude.

Seznam, Google a co ti další?

Souboj Seznamu a Googlu úplně zaslepuje ostatní vyhledávače. Ty české už defacto vypadly ze hry – Jyxo používá mrzkých 0,14 % uživatelů, Atlas už se dostal pod jedno procento a bratrské Centrum postupně klesá na současných 2,61 %. Ze zahraničních vyhledávačů by do statistik mohl časem promluvit Live Search. Microsoft investuje nemalé prostředky do jeho vývoje a usiluje o větší rozšíření v Evropě. Zatím se ve našich statistikách nijak neprojevil, ale marketingová síla Microsoftu je mocná...

Zpět

Vyhledávání

© 2009 by technik