Web o všem

Blog.cz -Důmyslně nafouknutá bublina

03.05.2009 15:33

Skutečně každý měsíc navštíví Blog.cz 2,5 milionu lidí? Skutečně tam píše 400.000 aktivních bloggerů? Nebo je to jen důmyslně nafouknutá bublina?

Předevčírem byla oznámena jedna z největších akvizicí v historii českého Internetu. Nova koupila Jyxo za cca 200 mil Kč. Součástí prodeje je i blogovací technologie s webem Blog.cz. Odhaduje se, že velkou roli v transakci sehrála obrovská návštěvnost blog.cz a statisíce registrovaných blogů. Jak poznamenala Lupa, Nova tak rázem obsadila třetí místo v návštěvnosti na českém internetu.

Poměrně nevýrazná služba

Službu blog.cz jsem si vyzkoušel v roce 2006. Technické provedení odpovídalo okolnostem vzniku – Jyxo mělo doménu a tak se na ni rozhodlo „něco“ umístit. I přes (tehdejší) nevalnou kvalitu a poruchovost aplikace se Jyxu dařilo na poli marketingu a blogovací systém licencovalo dalším klientům (například Internet Info).

Schopnost prodat produkt ale nevysvětluje fenomenální úspěch služby mezi prostými uživateli. Uvědomme si, že hovoříme o pátém nejnavštěvovanějším českém webu! Podle tiskové zprávy „Blog.cz dotáhl v počtu uživatelů portál Centrum.“ Nejen v návštěvnosti trhá rekordy. Počet registrovaných blogů je 760.000, z toho polovina aktivních (čísla za říjen 2007, zdroj). To už mi začalo vrtat hlavou a podíval jsem se mu na zoubek. A narazil jsem na věci více než podivné…

Podle žebříčku blogů se na Blog.cz každou minutou založí i několik nových blogů. Srovnejme s podobně cílenou službou Lidé.cz, kterou provozuje (a propaguje) Seznam – zde vzniká cca 10 blogů za den. Lidé.cz mají na kontě cca 23.000 deníčků. Další konkurent Bloguje.cz, kterého shledávám v povědomí lidí jako mnohem známějšího, jich spravuje asi 6000. Blog.cz jen za tento měsíc vykazuje 50.000 nových deníčků. Vážně oba své konkurenty rozmetal během tří týdnů? Rozdává se snad za registraci čokoláda? Řekněte mi kde, hned tam běžím.

Množství registrovaných blogů můžeme dát ještě do jedné souvislosti. Svým obsahem odpovídají věkové skupině 10–16 let. Ta čítá v České republice asi 750 tisíc lidí (údaje ČSÚ z prosince 2007). Skutečně si už každý chlapec a dívka založil deníček na blog.cz?

Žebříček následně prozradil něco šokujícího.

Všichni máme „Můj blog“

Dne 19. 5. 2008 si během dvou a půl hodiny zaregistrovalo 1300 uživatelů blog (což mě už nepřekvapuje) a všichni mu dali název „Můj blog“ (viz žebříček):

Výpis ze seznamu blogů řazených podle data založení

Ne, „Můj blog“ není přednastavená hodnota v registračním formuláři. Každý z těchto „mých blogů“ má jinou webovou adresu, jak vidíte na obrázku vpravo. Že by byl stejný název jen náhoda? Vypadá to totiž tak, jako by registrace vygeneroval automat. Michal Illich, šéf Jyxa, mi dnes psal, že žádné strojové generování nezaznamenali. Rád bych mu věřil, jenže… Podívejte se na ty webové adresy ještě jednou. Všimli jste si? Jsou registrovány v abecedním pořadí…

Teď ale přijde něco velmi znepokojivého: ty deníčky skutečně žíjí a mají různorodý obsah (viz třeba Můj blog #1, Můj blog #2 nebo Můj blog #3).

(Aktualizace: dvě hodiny po vydání článku dochází k zametání stop a ruší se odkazované blogy. Zde nabízím lokální kopie: Můj blog #1, Můj blog #2 nebo Můj blog #3)

Co to znamená? Buď jde skutečně o náhodu a v podvečer 19. 5. 2008 si tisícovka dětí založila deníček nazvaný „Můj blog“ a disciplinovaně je registrovaly podle abecedy, nebo máme tu čest s poměrně sofistikovaným generátorem „blogů“. Který si navíc tak dobře rozumí s webovým rozhraním, že přes něj umí dokonce vkládat obrázky.

Takhle hloupé děti nejsou

Stačí letmé prohlédnutí záhadných deníčků, abyste si všimli, že jsou k nerozeznání od většiny jiných na blog.cz (tj. hodně fotek, žádné komentáře). Vkrádá se otázka, pokud někdo tak důmyslný generátor vytvořil, kolik blogů skutečně vygeneroval? A hlavně – proč by to dělal?

Vzpomněl jsem si na Pixyho fejeton O statistikách přístupů, auditu návštěvnosti a novém audi. Že by někdo chtěl poškodit Jyxo tím, že mu vyžene statistiky do přehnaných hodnot? A Jyxo si toho nevšimlo? V souvislosti s akvizicí by mohla otázka znít spíš tak, jestli někdo nechtěl tímto způsobem poškodit investora.

Při analýze žebříčku narážím na další záhady. Blog s webovou adresou kattynkaa.blog.cz byl zaregistrován 23. 5. 2008 v 10:54 a zároveň 25. 5. 2008 v 17:44. Jak to vůbec může někdo zvenčí provést? Nebo v rozmezí hodin či dnů se registrují „živé“ blogy lišící se často jen číslovkou na konci (https://zivocich2.blog.cz/ a o dvě hodiny starší https://zivocich21.blog.cz/). Obsah mi připadá divný i na blogííísky – takhle hloupé děti nejsou.

Že by jen náhoda?

Můžeme věřit číslům kolem blog.cz? Dá se věřit NetMonitoru, že je v naší republice 2,5 milionu reálných lidí, kteří každý měsíc čtou roboticky generovaný obsah? A co na něm čtou celých 55 minut? Nebo tady něco setsakramentsky smrdí?

Zpět

Vyhledávání

© 2009 by technik