Web o všem

Chce Google srazit Microsoft na kolena?

03.05.2009 19:47

V souvislosti s uvedením nového webového prohlížeče Chrome, který před týdnem Google vydal v první zkušební verzi, se nabízí spousta otázek. Co k tomu Google vedlo? Nemůže si nehotovým prohlížečem poškodit pověst? Bude to propadák, nebo se naopak musí bát konkurence? A není už na trhu příliš těsno?

O Chrome ― jeho vlastně ještě nedodělané beta verzi ― jsme na našem serveru psali minulý týden. Jestliže Chrome neznáte, s tímto webovým prohlížečem od Googlu se v hrubých rysech můžete seznámit v článku Chrome. Webový prohlížeč od Googlu značí začátek revoluce.

Jeho předností, jak už jsem psal ve zmíněném článku, je vysoká rychlost vykreslování stránek a velice svižná práce s javascriptem. Google do Chrome implementoval takové technologie, které zásadním způsobem zrychlují práci s moderními webovými aplikacemi. Jak sám Google připomněl, web zkrátka už není jen textem a několika obrázky. Proto byl při vývoji tohoto prohlížeče kladen důraz na co nejlepší práci s náročnými webovými aplikacemi a co možná nejširší oproštění se od starých přežitků, které v současných prohlížečích stále přežívají.

Proč tedy Chrome?

Takže předně: Google prohlížeč nevyvíjí jen tak z nezištných důvodů. Nenudí se a nepotřebuje si dokazovat, že umí psát i desktopové aplikace ― Google útočí přímo na pozici Microsoftu. Už mnoho analytiků se vyjádřilo v tom smyslu, že Microsoft je ohrožen nejvíce za posledních deset let.

A nejde o ohrožení Microsoftu v oblasti webu, tam se totiž ještě pořád nijak dokonale nezabydlel, a ač se snaží skupovat různé firmy, které na webu úspěšně nabízejí své služby, stále tomu něco chybí. Google ohrožuje jeho pozici tam, kde je Microsoft dnes nejsilnější: osobní počítače, desktopové programy a samotný operační systém.

Na jedné straně máme třeba MS Office sestávající nejčastěji z programů pro práci s textem, tabulkami, prezentacemi a e-mailem/organizací. MS Office byl a je tahounem příjmů Microsoftu. A co si budeme nalhávat, není to kancelářský balík, který by byl jakkoliv levný. Nepočítejme domácí licenci, která se vám hodí leda tak na psaní dopisů ― jedna licence na normální plnohodnotné používání MS Office 2007 přijde na cca 14 000 Kč.

Teď si srovnejte bezplatné (ale v rozšířené formě i paušálně zpoplatněné) služby Google, které prakticky nabízejí totéž (v rámci Google Apps: Docs, Gmail, Calendar aj.): texty, tabulky, prezentace, organizátor, kalendář, sdílení všech dokumentů, e-mailové schránky... Přidejte si k tomu vysokou rychlost při práci s těmito webovými aplikacemi v Chrome a zamíchejte do toho to, že panely s webovými stránkami v Chrome (jedna stránka textový dokument, druhá tabulka, třetí e-mail, čtvrtá organizátor, ...) fungují jako samostatné procesy. Je to, jako byste měli otevřený Word, Excel, Outlook. Ale jedna z nejdůležitějších skutečností je, že tyto aplikace a jejich dokumenty můžete mít stále s sebou, všude a bez ohledu na operační systém. Probíraný MS Office a vytvořené dokumenty jsou přitom vázány na konkrétní jeden počítač. Samotný Chrome bude multiplatformní (připravuje se verze pro Linux a Mac), což znamená jediné: Zatímco MS Office si můžete nainstalovat jen na platformu Windows a Mac OS X (za jejichž licenci rovněž platíte) a pouze na konkrétní počítač, Google vám ulehčuje život v tom, že se vůbec nemusíte zajímat, zda jste na jiném počítači s Windows, na kterém není nainstalovaný MS Office, nebo bezplatném Linuxu či podobném systému ― služby Googlu jsou dostupné všem bez ohledu na platformu a nainstalovaný specializovaný software.

Asi namítnete, že pokud člověk nemá přístup k internetu, nemá přístup ani k dokumentům a ani nemůže na počítači pracovat tak, jak by mohl s MS Office. Měli byste samozřejmě pravdu, nebýt jedné věci: Google Gears. Tento software (rovněž multiplatformní) totiž umožňuje, aby webové aplikace fungovaly i bez přístupu k internetu, tedy v režimu offline. V případě například online kanceláře to znamená, že si budete moci synchronizovat složku ve svém počítači s webovým obsahem a dokumenty poté v režimu offline i pomocí webové aplikace upravovat i vytvářet.[1]

Samozřejmě že by se dalo debatovat o tom, kolik funkcí ve webových aplikacích stále chybí, ale tohle není zas až tak důležité. Ne teď. Důležité je, že se nacházíme právě v době, kdy sbližování desktopu a webu nabírá obrátek. A že tato konvergence může nabrat rychlého spádu. To je to, co dělá Google a co si od Chrome a svých webových aplikací slibuje. Přímá konkurence Microsoftu a jeho komerčním aplikacím, konkurence z webu, je to, co tady ještě nebylo a co právě startuje. A zásadní je i ten fakt, že Google k tomu nepotřebuje bitevní pole Microsoftu ― Windows. Jeho aplikace (Google Apps), moderní prohlížeč pro ně stavěný (Chrome) a pojítko mezi offline a online prací (Google Gears) fungují či brzy fungovat budou i třeba na Linuxu a Macu od Applu.

Chyba Microsoftu

Abychom měli představu, jak špatně si v této oblasti počíná Microsoft, podívejme se, co on nabízí na webu v souvislosti s prací s kancelářskými dokumenty. Když se zjara letošního roku začalo více hovořit o chystaném spuštění služby Microsoft Office Live Workspace, mluvilo se i o tom, že Microsoft konečně prozřel a po vzoru konkurence (tedy i Googlu) spustí online kancelář. Služba pro sdílení a práci s kancelářskými dokumenty se však v zárodku nesetkala s pochopením a i leckteří z uživatelů, kteří si ji zaregistrovali ― či se o to snažili ―, nevěřícně hleděli. Problém se totiž ukázal hned každému, kdo chtěl novinku vyzkoušet z prostředí Linuxu ― na rozdíl od jiných konkurenčních služeb totiž tahle funguje pouze pod Windows a Mac OS X. Ono totiž nejde o online kancelář ve smyslu Google Docs či Zoho, ale o jakousi úschovnu, v níž sice můžete pracovat s dokumenty, ale jen v tom případě, že vlastníte licenci MS Office. Žádná online kancelář s podporou více formátů, jen webová nadstavba komerčního kancelářského balíku, který musíte mít nainstalovaný v počítači. Jste-li na cestách a chcete-li s dokumenty pracovat třeba v internetové kavárně, máte prostě smůlu. Se vším respektem k Microsoftu, tudy opravdu cesta nevede. A stejně jako v případě Live.com ― který k nelibosti této společnosti používá mizivá část lidí ― i za časté používání Office Live Workspace redmondská společnost odměňuje uživatele různými cenami (za používání Live.com dává 5% až 30% slevu na objednané zboží, ke kterému se uživatel přes tento vyhledávač dostane). A o tom, že Microsoft ― jistý si svou pozicí ― prakticky 5 let spal, když 5 let nevydal ani nový operační systém pro desktopy a ani webový prohlížeč, se raději vůbec bavit nebudeme.

Nevídaný úspěch během jednoho dne

O Chrome, desktopu, webu a jejich provázanosti by se dalo povídat skutečně dlouho. Avšak šablona je jasná: Chrome je potenciálně velkým konkurentem těžkopádným prohlížečům, ale díky online službám, které v něm fungují opravdu bleskově, i drahým komerčním aplikacím od Microsoftu a jiných společností; dochází k hlubšímu sbližování světa webu a osobních počítačů (sbližování je jen umocněné díky Gears); Chrome svým pojetím zvyšuje bezpečnost a spolehlivost při práci s webem (panely jako vlastní procesy běžící v sandboxu); Chrome i služby jsou multiplatformní, nezávislé na Windows (opět ohrožení pozice Microsoftu), ... A do toho si uvědomte, co vše vlastně Google nabízí: kancelářské nástroje (Docs), e-mail (Gmail), organizaci (Calendar), kecálka (Talk), nástroje pro práci s obrázky (Picasa), blogy (Blogger), tvorbu webových stránek (Sites), nástroje pro webmastery (Webmaster Tools), sledování webů (Analytics), reklamu (Adsense, Adwords), překladač (Translate), videa a hudbu (Video, YouTube), RSS čtečky (Reader), zprávy (News), finance (Finance), mapy (Maps) a mnohem, mnohem víc.

Nemám rád klišé a neřeknu alibisticky, jak se často říká, že to, jak vše dopadne, ukáže až čas. Už teď je totiž jasné, že Google i bez sebemenšího marketingu (jeden den se v médiích napsalo, že na prohlížeči opravdu pracuje, druhý den prohlížeč vyšel) pro svůj prohlížeč získal ohromné množství uživatelů. Společnosti jako Net Applications okamžitě hlásily, že během 24 hodin si Chrome (i přes problematičtější detekci) získal ve špičce 1,5 % mezi všemi prohlížeči. To je opravdu zarážející číslo, vždyť taková Opera, která je na trhu 12 let, ve světě v globálním měřítku sotva dosahuje na 0,8 %! Podíl Chrome na různých webech závisí samozřejmě i na zaměření stránek, ale některá IT média hlásí, že na jejich stránkách Chrome má už mezi 5% a 8 %. Spolehlivější čísla budou ale opravdu známa až po měsíci či dvou, kdy uvidíme, jak se Chrome ustálil. A kartami zamíchá i datum, kdy vyjde jeho konečná, stabilní verze. Nejdůležitější ale je, že Chrome už není jen webový „prohlížeč“...

Zpět

Vyhledávání

© 2009 by technik